Sabtu, 02 Oktober 2010

Syair Sang Hambamu

Oleh:  Dhamah Syifflah


terpancar kalimah beza erti…
tersirat maksud dalam diri…
fikiran menerjah untuk berfungsi..
mencari makna dalam puisi…
mengejar bayang dalam diri…
bertemu apabila sudah mati…
tersingkap wajah dalam wajah ini…
siapa Allah hanya Allah mengetahui…
Alif Lam Min dalam erti…
Tiada Lain mengetahui hanya Illahi…
mengapa sibuk mencari lagi…
sujudkan diri sembah Illahi…
Tiada sama dengan Illahi…
hanya Dia sahaja punya Diri…
mengenallah diri sebelum Mengenal Illahi…
sesungguhnya tiada siapa mampu mengenal Illahi…
hanya Dia sahaja mampu mengenal Illahi…
mengapa masih mencari lagi…
matikan diri hadir sufi…
Jibril hadir memberi wahyu Illahi…
sujudlah engkau menyembah Illahi…
kerana aku turut sama menyembah Illahi…
mengapa engkau lupa hari mati…
setelah diberi engkau melupai…
hidup mati tiada lagi erti…
mendayung mencari tetap mati…
mendaki tersungkur terpacak duri…
sakit hiba tak pernah peduli…
susah senang tiada siapa mengetahui…
hanya Engkau memgambil untuk kembali…
MakrifatMu mengajar untuk aku mati…

satu haluan penuh duri…
hanya aku melalui perjalanan ini…
adakah Engkau sama wajah dengan diri…
sesungguhnya biarlah itu menjadi rahsia Illahi…
aku hamba hina tentu mati dineraka berapi…
aku pasrah menerima hakikat ini…
akulah syitan mengejar untuk kembali…
sujud meminta ampun kepada Mu Illahi…
dulu Engkau menyesatkan aku ini…
tetapi sekarang Engkau memberi…
cahaya terpancar dimalam hari…
membuat aku mengerti…
apa yang ada disebalik gelap mengaburi…
terangnya sehingga buta tuli…
tidak mampu menafsir jika tiada diberi mimpi…
hari ini aku bentangkan semua mimpi…
agar dapat bersama terbang melepasi…
meninggalkan dunia penuh muslihat ini…
hanya satu rahsia terungkap kini…
aku buka untuk penyejuk hati…
siapa menciptakan engkau dari air mani…
hingga segumpal darah mengalir membasahi…
terpancar jasad hingga melupai…
diri sendiri terjadinya sendiri…
kuasa Allah tiada siapa mampu menandingi…
Dia menciptakan untuk diriNya sendiri…

Tidak ada komentar:

Posting Komentar